Veelgestelde vragen

Voor alle informatie van het lopende schooljaar verwijzen we graag naar het WICO-schoolreglement (onderaan deze pagina) en de Smartschoolomgeving van jouw campus.
Enkele algemene vragen kunnen we je zeker hieronder antwoorden.

Het WICO-schoolreglement

Om op school alles goed te laten verlopen hebben wij de inzet van elke leerling en elk personeelslid nodig. Samen kunnen wij van de school een aangename werkplek maken. Het schoolreglement wil daarbij helpen.

De 6 campussen of scholen van WICO vzw werken heel nauw samen. Daarom is Deel I en deel II van het schoolreglement voor de 6 scholen hetzelfde. In deel III vind je praktische informatie over jouw campus.

Campus Hamont - Campus Lommel - Campus Neerpelt
Campus Overpelt - Campus TIO - Juniorcampus


Veelgestelde vragen

  • Waar kan ik de afspraken rond Corona vinden?
    Kijk op de website onder de rubriek ‘actualiteit’.

  • Hoe kan ik snel terugvinden in welke klas mijn kind zit?
    Ga naar de Smartschool-agenda en dan wordt zijn/haar zichtbaar.

  • Hoe moet ik inloggen op Smartschool?
    We gebruiken één smartschoolomgeving voor alle WICO-scholen: wico.smartschool.be. Ouders ontvangen bij de start van het schooljaar een login via hun kind(eren). Hierop staan alle instructies. Leerlingen gebruiken hun WICO-account (voornaamnaam@leerling.wico.be) om in te loggen op portaal.wico.be. Via het WICO-portaal hebben leerlingen toegang tot zowel Smartschool, Google G-Suite als Microsoft 365. 

  • Wij hebben vragen over de schoolrekening. (De rekening zelf, de betalingswijze…)
    Telefoneer naar de campus en dan vraag je naar de verantwoordelijke voor de schoolrekening. Hij/zij zal je graag verder helpen.

  • Waar kan ik terecht als ik dringend iets wil melden of bespreken ?
    Voor alles wat te maken heeft met leerlingen vraag je het beste naar een leerlingencoördinator van de campus.

  • Waar vind ik informatie over de activiteiten op school?
    De activiteitenkalender vind je op Smartschool. Je vindt er ook de brieven voor ouders. In die brieven staat normaal ook concrete informatie over een activiteit, een uitstap …

  • Wanneer kan ik telefoneren naar de school?
    Je kan de school op schooldagen altijd bereiken tussen 8.00-17.00 u. (Op woensdag tot 12.30 u.)

  • Hoe weet ik wanneer ik als ouder op school word verwacht?
    Je krijgt een brief via een Smartschoolbericht voor infoavonden en oudercontacten.
    Je krijgt een telefoontje van de klassenleraar, de leerlingencoördinator als een extra contact nodig is. Je kan natuurlijk ook altijd zelf een contact vragen met de klassenleraar of leerlingencoördinator.

  • Waar kan ik als oud-leerling terecht als ik mijn diploma of getuigschrift kwijt ben en een vervangend attest nodig heb?
    Telefoneer naar de campus waar je school liep. Via de telefoniste word je verder geholpen.

  • Waar kan ik solliciteren voor een job als leraar in WICO?
    Je meldt je best aan op de WICO-sollicitantenbank. https://www.wico.be/sollicitaties/

  • Wat als ik van studierichting of van school wil veranderen in de loop van het schooljaar?
    De overheid maakt voor leerlingen van het 1 t.e.m het 6e jaar een inschrijving mogelijk tot 15 januari van het lopende schooljaar. Voor de leerlingen van het 7e jaar eindigt de mogelijkheid om zich in te schrijven tot 30 september.
    Het is belangrijk om:
    • te weten of het attest van vorig schooljaar de overstap naar de gewenste richting mogelijk maakt;
    • om goed geïnformeerd te zijn over de nieuwe studierichting en/of de nieuwe school/Campus;
    • om goed te weten op welke vlakken er achterstand zal zijn want die zal moeten weggewerkt worden;
    • te weten hoe zijn/haar deelname aan de eerstkomende examens zal geregeld worden;
    • te weten welke handboeken, werkboeken en eventuele de nota’s die hij/zij nodig heeft ter beschikking te hebben;
    • te weten welke gevolgen deze overstap heeft op de deliberatie in juni;
      Een overstap van vandaag op morgen is nooit goed. Neem toch even je tijd.